Onderzoeksvraag
Na aanleiding van de analyse is de volgende onderzoeksvraag tot stand gekomen: ‘Hoe kunnen de leerkrachten van groep 7/8 van Kindcentrum De Stappen geactiveerd worden om verantwoord stelonderwijs te geven?’.
Met activeren wordt bedoeld dat de leerkrachten gemotiveerd moeten worden om meer stelonderwijs te geven, omdat dit een van de knelpunten is waarmee De Stappen worstelt. Uit de analyse blijkt namelijk dat de leerkrachten niet autonoom gemotiveerd zijn, waardoor ze niet willen werken (Van Den Broeck, 2016). Wanneer leerkrachten het belang van hun werk inzien, worden ze gemotiveerd om diepgaand te leren (Hornstra, 2016). De leerkrachten van Kindcentrum De Stappen komen niet toe aan de twee verplichte instructielessen stellen per maand (Inspectie van het onderwijs, 2012). Door de leerkrachten te activeren tot het geven van stellessen zal dit veranderen. Met verantwoord stelonderwijs wordt bedoeld dat het stelonderwijs vanuit de theorie te onderbouwen is. Hierin komen dus alle vuistregels voor en wordt er gewerkt aan alle eisen op de kwaliteitsscan van Inspectie van het onderwijs (z.d.) (Paus, 2018). Dit is noodzakelijk omdat de leerkrachten van Kindcentrum De Stappen op veel onderdelen van de kwaliteitsscan tekortkomen (Inspectie van het Onderwijs, 2012). Verder wordt er tijdens het geven van schrijfinstructies geen rekening gehouden met de vuistregels die leiden tot een goede schrijfinstructie (Paus, 2018). Het onderzoek is enkel gericht op de groepen 7 en 8, omdat het ontwerp dan getest kan worden voordat het verder uitgebreid wordt.
Bronnen:
Hornstra, L., Weijers, D., Van Der Veen, I. & Peetsma, T. (2016). Motiverend lesgeven; Handleiding voor docenten. Geraadpleegd op 14 januari, van
https://www.uu.nl/sites/default/files/motiverend_lesgeven_handleiding.pdf
Inspectie van het Onderwijs. (2012). Focus op schrijven; Het onderwijs in het schrijven van teksten (stellen). Geraadpleegd op 6 januari, van
https://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/onderwijsinspectie/documenten/brochures/2012/07/07/focus-op-schrijven-het-onderwijs-in-het-schrijven-van-teksten-printversie/focus-op-schrijven-printversie.pdf
Paus, H., Van Den Brand, A., Bacchini, S., Dekkers, R., Hofstde, D., Markesteijn, C., Meijer, H. & Pullens, T. (2018). Portaal; Praktische taaldidactiek voor het basisonderwijs (5e druk). Bussum, Nederland: Uitgeverij Coutinho.
Van Den Broeck, A., Ferris, D. L., Chang, C. H., & Rosen, C. (2016). De basisbehoeften van de Zelf-Determinatie Theorie: een samenvatting van de literatuur. Geraadpleegd op 12 januari, van
https://www.steunpuntwerk.be/system/files/overwerk_2016_2_10.pdf
Maak jouw eigen website met JouwWeb