Feed-up
Schrijfvaardigheid:
- Wat weet je allemaal al over de schrijftaak en hoe helpt jou dat? 
- Hoe ga je de opdracht aanpakken?
- Is het duidelijk wanneer je de schrijftaak goed hebt aangepakt?
- Wat moet je kunnen/weten om deze tekst te schrijven?

Motivatie:
- Vind je dit een interessante schrijfopdracht, waarom wel of niet?
- Heb je weleens eerder zo een tekst geschreven?

Omgeving:
- Wat heb je nodig om deze tekst te kunnen schrijven (Herder, 2021)?

 

Feedback (voor, tijdens en na het schrijven)

Schrijfvaardigheid:
- Lukt het met de aanpak die je hebt gekozen?
- Wat gaat al goed/ Wat kun je al? Waar merk je dat aan?
- Lukt het om op een stabiel tempo door te schrijven?
- Wat doe je als je vastloopt?
- Wat vindt je lastig?

Motivatie:
- Werk je graag aan deze schrijfopdracht?
- Wat zorgt ervoor dat je wel of geen plezier haalt uit deze schrijfopdracht?

Omgeving:
- Heb je iets nodig om aan deze tekst te kunnen werken?
- Heb je voldoende tijd om de tekst te schrijven?
- Is er iemand die jou kan helpen (Herder, 2021)?

 

 

 

 

 

Feed-forward (n.a.v. de feedback)
Schrijfvaardigheid:
- Wat ging goed en wat ga je de volgende keer hetzelfde aanpakken?
- Wat ga je anders aanpakken?

Motivatie:
- Waar ben je trots op?
- Wat was het leukste?
- Hoe kun je de volgende keer gemotiveerder zijn?
- Waar wil je het liefste mee aan de slag?

Omgeving:
- Had je alles wat je nodig had?
- Kwam je onverwachte problemen tegen en wat deed je dan?
- Konden anderen jou helpen (Herder, 2021)?

Bron:

Herder, A. (februari, 2021). Schrijfonderwijs op peil. Geraadpleegd op 6 januari, van
https://www.slo.nl/publicaties/@18351/schrijfonderwijs-peil/#:~:text=Herder%2C%20A.,van%20het%20(speciaal)%20basisonderwijs.

Maak jouw eigen website met JouwWeb