Ontwerpeisen
Uit de analyse is gebleken dat het ontwerp aan verschillende eisen moet voldoen. Hier vindt u de eisen met daarbij de verantwoording:
Ontwerpeisen | Verwantwoording |
---|---|
Het moet voldoen aan de kwaliteitsscan (Inspectie van het onderwijs, 2012). | Door het uitvoeren van de kwaliteitsscan van de Inspectie van het Onderwijs (2012) zijn de zwakke punten naar boven gekomen van het stelonderwijs op Kindcentrum De Stappen. Het ontwerp moet voldoen aan de eisen die in de kwaliteitsscan aanbod komen, zodat de kwaliteit van de teksten verbeterd wordt en de leerlingen gemotiveerd raken om te schrijven (Inspectie van het onderwijs, 2012). |
De vuistregels voor een goede schrijfinstructie moeten er in voorkomen (Paus, 2018). | Deze vuistregels moeten geïmplementeerd worden in het ontwerp, omdat deze aan de basis liggen voor een goede schrijfinstructie (Paus, 2018). Op het moment ontbreken een aantal vuistregels nog aan de lessen van de leerkrachten van Kindcentrum De Stappen. |
Het moet op alle groepen 7/8 toepasbaar zijn. | Het onderzoek moest getrechterd worden. Bij het trechteren is de keuze gemaakt om het ontwerp aan te laten sluiten op groepen 7/8, omdat ik hier zelf een onderdeel van uit maak en zo de leerkrachten beter kan begeleiden. Na het onderzoek zal het probleem voor de groepen 4 tot en met 6 nog bestaan. Door het ontwerp uit te laten voeren door de leerkrachten van groep 7 en 8 wordt wel bekend of het antwoord geeft op de onderzoeksvraag. Hopelijk kan dit antwoord het probleem ook voor de groepen 4, 5 en 6 oplossen. |
Er moeten meerdere lessen mee gegeven kunnen worden. | De leerkrachten moeten het ontwerp op meerdere manieren en een langere tijd in kunnen zetten. Een ontwerp dat aansluit op een enkele les gaat het handelen van de leerkrachten niet structureel veranderen. Het lesontwerp sluit dan enkel aan op de inhoud gegeven aan die les. Dit lost het probleem dus niet op. |
Er moeten mogelijkheden tot differentiatie zijn. | Er moeten differentiatiemogelijkheden aangeboden worden, omdat de leerkrachten zelf de tools niet hebben om dit aan te bieden aan de leerlingen. Dit blijkt uit de interviews en observaties die zijn gevoerd. Differentiëren is belangrijk, omdat niet iedere leerling een even hoge cognitieve belasting aankan. Een leerling met veel strategische kennis kan meer aan dan een leerling die dit niet heeft (Paus, 2018). Schrijfopdrachten kunnen uiteindelijk zorgen voor een cognitieve overload, omdat de leerlingen met zoveel zaken tegelijkertijd rekening moeten houden (Pullens, z.d.). Iedere leerling kan een verschillende hoeveelheid cognitieve belasting aan. Daarom is dit zo belangrijk om in mijn ontwerp te verwerken. |
Er wordt gewerkt aan de kerndoelen van SLO. | Kindcentrum De Stappen doet de belofte dat er gewerkt wordt aan alle tussen-, eind- en kerndoelen (Scholenopdekaart, z.d.). Verder geven zowel Kindcentrum De Stappen als KPO roosendaal aan dat er gewerkt wordt aan de talenten van de leerlingen (KPO roosendaal, z.d.)(scholenopdekaart, z.d.). De school heeft dus de wens om te werken aan de doelen. Verder is dit een eis op de kwaliteitsscan (Inspectie van het onderwijs, 2012). De kerndoelen zijn de wettelijke kaders voor de kern van de onderwijs inhoud voor het primair onderwijs (SLO, 2021). Het is dus van groot belang om deze te verwerken in het ontwerp. |
Het ontwerp moet laagdrempelig zijn. | Het ontwerp moet laagdrempelig zijn, omdat het op deze manier voor iedereen op Kindcentrum De Stappen bereikbaar/toepasbaar is. De leerkrachten mogen niet gedemotiveerd raken door een gebruikersonvriendelijk ontwerp. |
Bronnenlijst:
Inspectie van het Onderwijs. (2012). Focus op schrijven; Het onderwijs in het schrijven van teksten (stellen). Geraadpleegd op 6 januari, van
https://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/onderwijsinspectie/documenten/brochures/2012/07/07/focus-op-schrijven-het-onderwijs-in-het-schrijven-van-teksten-printversie/focus-op-schrijven-printversie.pdf
KPO roosendaal. (z.d.). Missie en visie. Geraadpleegd op 27 december, van
https://www.kporoosendaal.nl/over-ons/missie-en-visie/
Paus, H., Van Den Brand, A., Bacchini, S., Dekkers, R., Hofstde, D., Markesteijn, C., Meijer, H. & Pullens, T. (2018). Portaal; Praktische taaldidactiek voor het basisonderwijs (5e druk). Bussum, Nederland: Uitgeverij Coutinho.
Pullens, T. (z.d.). Van product naar proces; De stand van zaken van het schrijfonderwijs op de Nederlandse basisschool. Geraadpleegd op 2 januari, van
https://docplayer.nl/105899338-Van-product-naar-proces.html
Scholenopdekaart. (z.d.). KPO Kindcentrum De Stappen. Geraadpleegd op 29 december, van
https://scholenopdekaart.nl/basisscholen/wouw/8171/kpo-kindcentrum-de-stappen/
SLO. (2021, oktober). Kerndoelen. Geraadpleegd op 3 januari, van
https://www.slo.nl/sectoren/po/kerndoelen/
Maak jouw eigen website met JouwWeb