Onderzoeksproces 

Vanaf de start van het onderzoek stond ik er ‘open-minded’ in. Het was voor mij voor een groot deel duidelijk wat er van me verwacht werd. In overleg met mijn stageschool werd het probleem vastgesteld waar ik aan ging werken. In dat gesprek hebben we het gehad over waar de school tegen aanliep en waar ze tekortkwamen. Wat ik toen nog te weinig deed was doorvragen. Ik zou er nu voor kiezen om vanaf dat moment al door te vragen waarom het een probleem vormt voor de school en waarom zij het zien als probleem. Hierdoor is het startpunt voor zowel mij als de school een stuk duidelijker. Zodra het onderwerp voor mij bekend was, ging ik me inlezen in stelonderwijs en wat voor problemen de afgelopen jaren ondervonden zijn op landelijkniveau. Het was me duidelijk dat stellen een ‘ondergeschoven kindje’ is in het basisonderwijs. Desondanks dat liet ik me in het begin van mijn onderzoek voornamelijk leiden door het probleem waar de school mee kwam. Pas later ben ik het probleem diepgaander gaan analyseren. Dit zou ik nu vanaf de start van mijn onderzoek doen, zodat ik me kan verdiepen in waar het probleem ligt. 

Toen ik verder was in mijn onderzoek ben ik me gaan focussen op het ontwerp, zodat ik het praktijkprobleem kon oplossen. Met mijn ontwerp ben ik gaan focussen op de onderbouwing en uitvoering van stelonderwijs. Hiernaast speelde het belang van stelonderwijs ook een belangrijke rol in het ontwerp. Het belang bleef in het begin van de uitvoering onderbelicht; ik had hier eerder op in moeten grijpen, zodat het belang vanaf de start van de uitvoering duidelijk was. Wat ik ook anders zou doen is de wijze waarop de leerkrachten ingelicht zijn. Ik heb het ontwerp namelijk uitgelegd en besproken met de leerkrachten, maar ik heb geen interventies gevoerd met de leerkrachten bij elkaar. Dit zou ik nu wel doen, omdat dit de leerkrachten de ruimte geeft om vragen te stellen over het ontwerp. Dit zou mij de kans geven om de nadruk te leggen op bepaalde aspecten van het ontwerp.  

De metingen zou ik nog steeds in de vorm van interviews en observaties doen, omdat dit een duidelijk beeld biedt van de stand van zaken bij de leerkrachten. Wat ik anders zou doen is het structureler afnemen van de interviews. Door omstandigheden was de uitvoering nog beperkt, als ik de kans zou krijgen om de metingen opnieuw uit te voeren zou ik meerdere meetmomenten pakken, zodat het proces bij de leerkrachten beter te volgen is. 

Door het uitvoeren van dit onderzoek heb ik me ontwikkeld op verschillende aspecten. Het analyseren van het probleem is voor mij een groot knelpunt geweest. Het was me niet duidelijk waar ik moest beginnen en hoe dit zou leiden tot een concreet probleem. Door de interventies op het Avans heb ik iedere keer het probleem in mijn ogen kunnen bespreken en ben ik tot nieuwe inzichten gekomen. Door de vragen die me werden gesteld tijdens deze interventies, kreeg ik andere perspectieven op het probleem. Na een aantal interventies werd ik instaat om deze vragen ook aan mezelf te stellen. Hierdoor kon ik het probleem verder analyseren zonder vast te lopen op een bepaald aspect van het probleem. Hierdoor sluiten mijn oplossingen beter aan op het probleem, waardoor ik effectiever te werk ga. 

Voorafgaand aan dit praktijkonderzoek had ik al een onderzoekende houding tegenover bepaalde zaken in het onderwijs. Wanneer ik tegen een probleem aanliep op stage, was ik niet te beroerd om te onderzoeken waar dit probleem vandaan kwam en hoe ik dit op moest lossen. Nu ik terugkijk op deze houding is er wel iets verandert. De onderzoekende houding die ik had was oppervlakkig. Ik keek naar het probleem waar ik tegen aanliep en probeerde dat probleem direct op te lossen voor mijzelf. Dit deed ik zonder overleg met collega’s of verdieping in de literatuur. Nu ik weet wat de waarde kan zijn van een goed uitgevoerd onderzoek voor een team. 

In de toekomst zal ik de opgedane vaardigheden inzetten op de school waar ik werkzaam zal zijn. Iedere school heeft een probleem en ik hoop dat de school waar ik werkzaam zal zijn, openstaat voor een praktijkonderzoek voor dit probleem. Bij het uitvoeren van dit onderzoek zal ik de kennis die ik heb opgedaan tijdens dit onderzoek weer inzetten. Ik zal me niet laten leiden door ervaren leerkrachten die een conservatieve houding hebben. Iedere leerling verdient namelijk het beste onderwijs en ik zal mijn best doen om dit te verzorgen.  

Voor mijzelf is het belang van stelonderwijs natuurlijk erg duidelijk geworden. In de loop van het onderzoek heb ik veel gelezen en geleerd over stelonderwijs. Hierdoor voel ik me competent op het gebied van stelonderwijs. Ik weet wat er van me verwacht wordt om als leerkracht professional schrijfinstructie te geven. Iets wat enorm veranderd is in mijn identiteit als leerkracht, is de manier waarop ik kijk naar leerkrachten die het belang van stelonderwijs niet inzien. Ik raak gefrustreerd als ze luchtig doen over dit onderwerp en het onderbelicht laten. Dit omdat het voor mij heel helder is wat de gevolgen hiervan zijn. Wat ik dus heb geleerd is om dit niet bij frustratie te laten en actie te ondernemen om hen te activeren tot het geven van verantwoord stelonderwijs.