Vorm
Inhoud voor: groep 1 en 2
- (losse) woorden (bijv. labels, lijstjes of bij een tekening)
- zinnen (bijv. bij een tekening, of op een kaart of briefje)
- schrijven is vooral:
- schrijven via tekenen
- schrijven via krabbelen
- schrijven via letterachtige vormen
- schrijven via letter-/tekenreeksen
- schrijven via spontane spelling
- schrijven is ook naschrijven en nastempelen, en typen op de computer
- verzorgen is gericht op:
- tekening kleuren
- woorden versieren
Inhoud voor: groep 3 en 4
- zinnen zijn kort, meestal enkelvoudig, grammaticaal eenvoudig, kunnen spelfouten en grammaticale fouten bevatten
- korte teksten met meestal één inhoudselement, vaak met een chronologische opbouw
- verzorgen is gericht op:
- verdeling bladspiegel
- illustraties bij tekst
Inhoud voor: groep 5 en 6
- zinnen worden langer, naast enkelvoudige ook samengestelde zinnen, grammaticaal complexer, kunnen spelfouten en grammaticale fouten bevatten
- langere teksten met diverse inhoudselementen en meerdere (+ complexer) tekststructuren
- als groep 3/4 +:
- aandacht voor spelling en interpunctie
- alinea's, titels en kopjes
Inhoud voor: groep 7 en 8
- zinnen worden langer, naast enkelvoudige ook samengestelde zinnen, grammaticaal complexer; bevatten weinig spelfouten en grammaticale fouten
- langere teksten met diverse inhoudselementen en meerdere (+ complexer) tekststructuren
- als groep 5/6 +
- tekstconventies
- werken met tekstverwerkingsprogramma's
Bron:
SLO. (z.d.). Kerndoel 5. Geraadpleegd op 4 december, van
https://www.slo.nl/thema/meer/tule/nederlands/kerndoel-5/
Maak jouw eigen website met JouwWeb