Vorm

Inhoud voor: groep 1 en 2 

  • (losse) woorden (bijv. labels, lijstjes of bij een tekening) 
  • zinnen (bijv. bij een tekening, of op een kaart of briefje) 
  • schrijven is vooral: 
  • schrijven via tekenen 
  • schrijven via krabbelen 
  • schrijven via letterachtige vormen 
  • schrijven via letter-/tekenreeksen 
  • schrijven via spontane spelling 
  • schrijven is ook naschrijven en nastempelen, en typen op de computer 
  • verzorgen is gericht op: 
  • tekening kleuren 
  • woorden versieren 

Inhoud voor: groep 3 en 4 

  • zinnen zijn kort, meestal enkelvoudig, grammaticaal eenvoudig, kunnen spelfouten en grammaticale fouten bevatten 
  • korte teksten met meestal één inhoudselement, vaak met een chronologische opbouw 
  • verzorgen is gericht op: 
  • verdeling bladspiegel 
  • illustraties bij tekst 

Inhoud voor: groep 5 en 6 

  • zinnen worden langer, naast enkelvoudige ook samengestelde zinnen, grammaticaal complexer, kunnen spelfouten en grammaticale fouten bevatten  
  • langere teksten met diverse inhoudselementen en meerdere (+ complexer) tekststructuren 
  • als groep 3/4 +: 
  • aandacht voor spelling en interpunctie 
  • alinea's, titels en kopjes 

Inhoud voor: groep 7 en 8 

  • zinnen worden langer, naast enkelvoudige ook samengestelde zinnen, grammaticaal complexer; bevatten weinig spelfouten en grammaticale fouten  
  • langere teksten met diverse inhoudselementen en meerdere (+ complexer) tekststructuren 
  • als groep 5/6 + 
  • tekstconventies 
  • werken met tekstverwerkingsprogramma's 

 

Bron:
SLO. (z.d.). Kerndoel 5. Geraadpleegd op 4 december, van
https://www.slo.nl/thema/meer/tule/nederlands/kerndoel-5/