Gebruik - soorten teksten

Inhoud voor: groep 1 en 2 

  • Verhalende teksten, vooral expressief 
    (bijv. bij tekeningen, briefjes en kaarten voor anderen, verhalen/boekjes) (zie kerndoel 9) 
  • Af en toe informatieve teksten 
    (bijvoorbeeld berichtjes met eigen nieuws voor op het nieuwsprikbord) 
  • Af en toe instructieve teksten 
    (bijv. recepten) 
  • En verder: teksten die functioneel zijn voor eigen (spel)activiteiten: 
    lijstjes (bijv. een boodschappenlijstje voor de winkelhoek of een bestellijst voor de 'bakker') , menukaarten, uithangborden, reclameborden) 

Inhoud voor: groep 3 en 4; als groep 1/2+ 

  • Verhalende teksten ( (persoonlijke) verhalen, gedichtjes, briefjes en kaarten voor anderen) (zie kerndoel 9) 
  • Eenvoudige informatieve teksten (bijv. berichten, of antwoorden op vragen) 
  • Af en toe ook instructieve teksten (bijv. recepten of korte gebruiks- of gedragsaanwijzingen) 

Inhoud voor: groep 5 en 6; als groep 3/4+ 

  • Verhalende teksten 
    (bijv. verhalen, gedichten, brieven, e-mails) (zie kerndoel 9) 
  • Informatieve teksten 
    (bijv. verslagen, eenvoudige werkstukken, observaties van bijvoorbeeld diergedrag en proefjes) 
  • Instructieve teksten 
    (recepten, een speurtocht, een routebeschrijving, gebruiks- of gedragsaanwijzingen) 
  • Betogende teksten 
    (bijv. een boekverslag) (zie kerndoel 8) 

Inhoud voor: groep 7 en 8; als groep 5/6+ 

  • naast verhalende (zie kerndoel 9), informatieve en instructieve teksten 
    (bijv. een handleiding, een draaiboek) ook betogende teksten (bijv. een boekbespreking, een recensie over een tv-programma, een ingezonden brief, een oproep, een leus op een spandoek, reclame) (zie kerndoel 8) 

 

Bron:
SLO. (z.d.). Kerndoel 5. Geraadpleegd op 4 december, van
https://www.slo.nl/thema/meer/tule/nederlands/kerndoel-5/