Gebruik - soorten teksten
Inhoud voor: groep 1 en 2
- Verhalende teksten, vooral expressief
(bijv. bij tekeningen, briefjes en kaarten voor anderen, verhalen/boekjes) (zie kerndoel 9)
- Af en toe informatieve teksten
(bijvoorbeeld berichtjes met eigen nieuws voor op het nieuwsprikbord) - Af en toe instructieve teksten
(bijv. recepten) - En verder: teksten die functioneel zijn voor eigen (spel)activiteiten:
lijstjes (bijv. een boodschappenlijstje voor de winkelhoek of een bestellijst voor de 'bakker') , menukaarten, uithangborden, reclameborden)
Inhoud voor: groep 3 en 4; als groep 1/2+
- Verhalende teksten ( (persoonlijke) verhalen, gedichtjes, briefjes en kaarten voor anderen) (zie kerndoel 9)
- Eenvoudige informatieve teksten (bijv. berichten, of antwoorden op vragen)
- Af en toe ook instructieve teksten (bijv. recepten of korte gebruiks- of gedragsaanwijzingen)
Inhoud voor: groep 5 en 6; als groep 3/4+
- Verhalende teksten
(bijv. verhalen, gedichten, brieven, e-mails) (zie kerndoel 9) - Informatieve teksten
(bijv. verslagen, eenvoudige werkstukken, observaties van bijvoorbeeld diergedrag en proefjes)
- Instructieve teksten
(recepten, een speurtocht, een routebeschrijving, gebruiks- of gedragsaanwijzingen) - Betogende teksten
(bijv. een boekverslag) (zie kerndoel 8)
Inhoud voor: groep 7 en 8; als groep 5/6+
- naast verhalende (zie kerndoel 9), informatieve en instructieve teksten
(bijv. een handleiding, een draaiboek) ook betogende teksten (bijv. een boekbespreking, een recensie over een tv-programma, een ingezonden brief, een oproep, een leus op een spandoek, reclame) (zie kerndoel 8)
Bron:
SLO. (z.d.). Kerndoel 5. Geraadpleegd op 4 december, van
https://www.slo.nl/thema/meer/tule/nederlands/kerndoel-5/
Maak jouw eigen website met JouwWeb