Kerndoel 5 van SLO luidt als volgt: De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen. Dit kerndoel gaat erom dat leerlingen bewust worden dat je met verschillende doelen kunt schrijven en dat er verschillende tekstsoorten zijn. Verder leren de leerlingen verschillende soorten teksten schrijven. Ook gaat het bij het schrijven om het gebruikmaken van schrijfstrategieen (doel en publiek vaststellen, stofvinding/brainstormen, praten met anderen over de te schrijven tekst, aantekeningen maken, tekstschema maken, gedachten formuleren, jezelf vragen stellen tijdens het schrijven, reflecteren op eigen teksten, teksten reviseren en verzorgen). Het accent ligt op het proces van schrijven. De leerlingen lopen een recursief proces waarin ze verschillende fasen doorlopen: plannen, formuleren en reviseren. De planningsfase bestaat uit het stellen van het onderwerp, schrijfdoel en het publiek en ze ontwikkelen een bepaald idee over hoe ze de tekst gaan schrijven. Tijdens de formuleer fase, formuleren ze hun gedachten en breiden ze deze uit. Tijdens het reviseren lezen ze hun tekst kritisch na, bespreken ze de tekst met anderen en herschrijven ze de tekst. Door de leerlingen te laten reflecteren op hun eigen teksten en het schrijfproces, worden leerlingen zich bewuster van hun schrijfstrategieën en leren ze deze beter te beheersen (SLO, z.d.).
Bron:
SLO. (z.d.). Toelichting en verantwoording. Geraadpleegd op 2 december, van
https://www.slo.nl/thema/meer/tule/nederlands/kerndoel-5/?mode=toelichting-en-verantwoording
Maak jouw eigen website met JouwWeb