Het belang van stelonderwijs


Stelonderwijs moet gegeven worden op basisscholen, omdat een goed ontwikkelde taalvaardigheid nodig is om optimaal te kunnen functioneren in onze samenleving (Taalunie, z.d.). Ook goed kunnen schrijven maakt daar deel van uit. Het is dan ook belangrijk dat in het onderwijs voldoende aandacht is voor de ontwikkeling van de schrijfvaardigheid van alle leerlingen (Taalunie, z.d.). Er is een toenemende vraag naar schrijfvaardigheid. We schrijven in de huidige maatschappij namelijk veel, van korte briefjes voor een huisgenoot tot sollicitatiebrieven en zakelijke e-mails. Hoe beter de tekst geschreven is, hoe serieuzer de schrijver genomen wordt. Leerlingen zijn zich hier ook bewust van. Eersteklassers van het Stedelijk Lyceum in Deurne (België) verwoorden het zo: “We vinden het moeilijk om zinnen juist te schrijven. We maken vaak spellingsfouten en ook de zin zelf is soms fout. We vinden het lastig als we wel weten wat we willen zeggen, maar het niet juist kunnen schrijven. Dan lijkt alles ineens fout.’’ (Taalunie, z.d.).   

Schrijven is een essentiële vaardigheid gedurende de schoolloopbaan van een leerling. Leerkrachten doen namelijk steeds vaker beroep op de schrijfvaardigheid van hun leerlingen, zowel in het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs. Ze moeten betogen schrijven, een verslag maken of een leesdossier samenstellen. Een goede schrijfvaardigheid is dus noodzakelijk om succes te kunnen behalen op school, maar ook om te kunnen participeren in de moderne samenleving (Taalunie, z.d.). We moeten onze ID digitaal schriftelijk aanvragen, een vakantiewoning reserveren, enzovoort. De moderne communicatiemiddelen vragen ook meer van onze schrijfvaardigheid (e-mail, sms, chat) (Taalunie, z.d.).   

Er is behoefte aan een verbetering van het stelonderwijs. De meeste leraren zijn zich wel bewust van het belang van schrijven, maar besteden er over het algemeen te weinig aandacht aan. Ondertussen maken onderwijsinspecteurs, lerarenopleiders, onderwijsondersteuners en ook het hoger onderwijs zich zorgen over de schrijfvaardigheid van de leerlingen, over de kwaliteit van de schrijfdidactiek en over het schrijfonderwijs in de brede zin, zowel in het basisonderwijs als voortgezet onderwijs (Taalunie, z.d.). Schrijven is een complex proces, net zoals het onderwijzen ervan. Leren schrijven is een tekst leren afstemmen op het lezerspubliek, leren selecteren, structureren, nadenken en verbeelden. Leerlingen moeten inzicht verwerven in het schrijfproces en schrijfstrategieën bewust leren toepassen. Dit leer je niet door enkel teksten te produceren. De schrijfvaardigheid van de leerlingen versterken kost tijd en vraagt om specifieke kennis en vaardigheden van de leerkracht (Taalunie, z.d.).   

In het onderzoek naar de kwaliteit van schrijfonderwijs in 2010 maakte de Nederlandse inspectie van het Onderwijs melding van verschillende knelpunten in het schrijfonderwijs op basisscholen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat basisscholen vanaf groep 4 nog maar 10 procent van de totale onderwijstijd voor taal (8 uur) aan schrijfonderwijs besteden (Taalunie, z.d.). Op de Stappen is dit nog een stuk minder. 

Bron:
Taalunie. (z.d.). Schrijfonderwijs in de schijnwerpers; naar een betere schrijfvaardigheid van Nederlandse en Vlaamse leerlingen. Geraadpleegd op 4 december, van
http://taalunieversum.org/sites/tuv/files/downloads/Schrijfonderwijs_in_de_schijnwerpers_Adviestekst.pdf

Maak jouw eigen website met JouwWeb