Een misconcept is het verkeerd interpreteren van een begrip door een leerling. De leerling geeft dan een andere betekenis aan een begrip dan de daadwerkelijke betekenis (Walhout, z.d.). Een leerling kan bijvoorbeeld denken dat een woordweb en een mindmap hetzelfde zijn. Dit zal dan bij het ophalen van de voorkennis duidelijk worden. Misconcepties verstoren de verwerving van nieuwe informatie en de opslag hiervan. Misconcepties moeten dus behandeld worden, voordat de stof aangeboden wordt. Dit doe je simpelweg door de misconceptie te weerleggen. Het ophalen van voorkennis en controleren op kwaliteit is dus van groot belang (Surma, 2019). 

 

Bronnen:

Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D., & Kirschner, P. A. (2019). Wijze lessen:

twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. (1 redactie) Ten Brink Uitgevers. https://www.ou.nl/web/wijzelessen

Walhout, J. (z.d.). Onderzoek naar misconcepten in het economieonderwijs. Geraadpleegd op 20 december, van
https://www.leraar24.nl/app/uploads/a2.pdf