Tips voor effectieve feedback:
• Richt de feedback op de opdracht en het leren, niet op de leerling zelf als persoon.
• Geef uitgewerkte feedback waarbij je toont hoe je een bepaald probleem of opdracht kunt oplossen.
• Geef de feedback in overzichtelijke eenheden om cognitieve overbelasting te voorkomen.
• Wees specifiek en helder in je feedbackboodschap.
• Houd de feedback zo eenvoudig mogelijk, maar niet te simpel.
• Geef feedback nadat leerlingen hebben geprobeerd een antwoord of oplossing te geven.
• Geef geen normatieve vergelijkingen (vergelijkingen tussen leerlingen).
• Wees terughoudend in het geven van algemene cijfers. De effectiviteit van feedback is gelegen in
de inhoud van de opmerkingen.
• Geef geen feedback die het zelfvertrouwen van de leerling verlaagt.
• Maak beperkt gebruik van complimenten over de leerling zelf.
• Wees je ervan bewust dat mondelinge feedback als subjectief kan worden ervaren door de leerling,
bijvoorbeeld door de toon of je houding.
• Onderbreek de leerling niet met feedback als de leerling bezig is zijn antwoord te formuleren of een
probleem op te lossen.
• Zorg ervoor dat het gebruik van hints niet automatisch leidt tot het geven van het juiste antwoord.
• Beperk uitgebreide foutanalyses. Foutanalyses kosten zeer veel tijd, zijn zelden volledig en leveren
relatief weinig op aan leerwaarde.
• Pas de feedback aan het niveau van de leerlingen aan:
- Overweeg bij hoog presterende leerlingen vertraagde feedback omdat zij een moeilijkere opdracht
relatief eenvoudig kunnen maken.
- Gebruik directe en sturende (corrigerende) feedback bij laag presterende leerlingen. Geef de feedback
in stappen (scaffolding) en gebruik het juiste antwoord en werk de feedback uit (Surma, 2019).

 

Bron:

Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D. & Kirschner. P. (2019). Wijze lessen; twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Geraadpleegd op 5 januari, van
https://www.ou.nl/documents/846784/0/Wijze_Lessen_digitaal_160919.pdf/53ce9ca8-c213-ebc6-d674-ac24f78596ef